دسته‌بندی نشده

راهنمای استفاده ازپایه کولتBT

کولت‌گیر وسیله‌ای است که نقش یک آچار مخصوص را برای گرفتن دنباله مخروطی ابزارها بازی می‌کند. کولت‌گیر روی میز کار یا هر سطح  مستحکم مشابهی قابل نصب و پیچ شدن است. روی آن دو محل تعبیه شده که دنباله مخروط ابزار از محل گلویی آن (همان محلی که چنگک مکانیزم تعویض ابزار آنرا می‌گیرد) به صورت افقی یا عمودی قرار می گیرد. روی این دو محل زبانه‌ای تعبیه شده که مانند زبانه (خار) گلویی اسپیندل است و در محل شکاف دنباله مخروط افتاده و از چرخش ابزارگیر جلوگیری می‌کند.

کولت گیر به چند منظور قابل استفاده است:

  1. تعویض ابزار داخل ابزارگیر

با قرار گرفتن دنباله مخروطی ابزارگیر در محل عمودی، قسمت پایینی ابزارگیر به سمت بالا و در دسترس قرار گرفته و می توان در حالی که چرخش ابزارگیر قفل شده، پیچ کولت یا انواع پیچ ابزارگیر را با آچار مخصوص مربوطه، باز و بسته نمود. برای باز و بستن پیچ های کولت از آچارهای گلویی یا به اصطلاح کارگاهی آچار چاک نت استفاده می‌شود.

باز کردن ابزار از ابزارگیر را روی ماشین های با اسپیندل گیربکسی – با سنگین کردن دنده – روی اسپیندل نیز می توان انجام داد ولیکن استفاده از این وسیله سهولت و ایمنی بیشتری دارد. ضمن آنکه بسیاری از ماشینهای CNC امروزی در سایزهای متوسط و کوچک فاقد گیربکس هستند و لذا این امکان برای آنها وجود ندارد. حتی در صورت امکان قفل کردن اسپیندل هم به دلیل وارد نکردن فشار اضافی و همانطور که گفته شد ایمنی اپراتور، بهتر است ابزارگیر از ماشین جدا شده و روی کولت گیر اقدام به باز و بستن ابزار شود. همچنین با این کار وقت ماشین که بایستی به ماشینکاری صرف شود با باز و بستن ابزار در ابزارگیر هدر نمی‌رود.

  1. تعویض پیچ دنباله (pull stud) مخروطی ابزار

با قرار گرفتن ابزارگیر در محل افقی، پیچ دنباله مخروط ابزارگیر در دسترس قرار گرفته و به سادگی با یک آچار تخت قابل باز کردن یا بستن می باشد. برای باز و بستن پیچ pull stud راه دیگری به جز استفاده از کولت‌گیر وجود ندارد و تعویض پیچ دنباله با بستن آن بین دو فک گیره (حتی با گذاشتن چوب) باعث واردآمدن آسیب به ابزارگیر می‌گردد.

  1. تعویض اینسرت‌ها

بسته به زاویه قرارگیری پیچ نصب اینسرت ها روی ابزارگیر، می توان از موقعیت افقی یا عمودی کولت‌گیر استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *